Błędy popełniane podczas montażu bram garażowych i przemysłowych
Błędy popełniane podczas montażu bram wynikają w naszej branży, podobnie jak w innych zawodach rzemieślniczych, często już z błędnej fazy planowania. Najczęstszym błędem jest niewłaściwy wybór typu bramy oraz napędu do niej, szczególnie bram do garaży podziemnych pod budynkami wielopoziomowymi. Najczęściej jest niewłaściwie oceniana liczba wykonywanych cykli pracy podczas normalnego użytkowania bramy, co z reguły przejawia się pęknięciem sprężyn bądź przeciążaniem silnika napędu. W niedostateczny sposób zamocowane prowadnice powodują zwisanie płaszcza bramy, a to prowadzi do jego uszkodzenia podczas podnoszenia.
Podczas planowania bram rolowanych prowadzących do garaży podziemnych bardzo często zapomina się o elementach konstrukcji powodujących powstawanie nieprzyjemnych dźwięków, a co również naganne - montowanie ich bezpośrednio na podkładzie do montażu, bez próby innego sposobu zainstalowania. Wszelkie działania w celu wyeliminowania powstałych wad łączą się nieuchronnie z poważnymi wydatkami finansowymi i bardzo często prowadzą do nieporozumień z inwestorem lub kierownikiem budowy, aż do procesów włącznie.
Również podczas wyboru typu bramy oraz wykonania ich skrzydeł lub płaszcza są popełniane liczne błędy. Chodzi tu przede wszystkim o zapobieżenie ewentualnym niebezpieczeństwom, jakie mogą grozić dzieciom podczas eksploatacji bramy. Szczególnie niebezpieczne są pod tym względem otwarte skrzydła bram w połączeniu ze starszymi typami napędów.
Jedną z częstszych przyczyn powstawania błędów montażowych jest brak należytej staranności w przestrzeganiu informacji zawartych w instrukcji montażu. A jest to dla producenta - obok organizowania różnych szkoleń i doradztwa - jedyna możliwość informowania o wprowadzonych poprawkach czy zmianach technicznych. Ma tu również wpływ ostra walka o pozyskanie nowych zleceń, której wynikiem są nierzadko oferowane ceny, które można uznać za „wyssane z palca”. Takie sytuacje mają często miejsce podczas realizacji budynków powstających przy udziale wielu firm budowlanych, które konkurują ze sobą przez wykazywanie stałej obniżki kosztów. Bywa tak właśnie wtedy, gdy cena jest jedynym kryterium wyboru podwykonawcy. Najczęściej wtedy zdarza się niewłaściwe mocowanie prowadnic np. na skutek zastosowania nieodpowiedniego środka mocującego bądź wręcz niewystarczająco dociągniętych śrub.
Należy wspomnieć o przeglądach technicznych, które bardzo często z powodów chęci obniżenia kosztów nie są w ogóle przeprowadzane bądź tylko pobieżnie.
W wyniku badań technicznych części zużywalne, jak np. sprężyny, powinny być wymieniane niezwłocznie po osiągnięciu przez nie określonej liczby cykli pracy. Trzeba przy tym pamiętać, że informacje podawane przez producenta znacznie przekraczają rzeczywistą żywotność tych elementów. Z technicznego punktu widzenia precyzyjne określenie przebytych cykli pracy nie stanowi obecnie żadnego problemu, a najlepiej byłoby, aby liczba cykli była wyraźnie widoczna również dla użytkownika.
III 2012