Automatyzacja bram przemysłowych
Ważniejsza niż wartość przenikania ciepła w elementach bram, jest kwestia, jak często i jak długo brama pozostaje otwarta. Aby pod kontrolą utrzymać koszty energetyczne, brama powinna być otwarta najkrócej jak to tylko możliwe. Zautomatyzowana brama, najlepiej wyposażona w inteligentne sterownice, dba o optymalizację warunków cieplnych wewnątrz i na zewnątrz obiektu. Nie ważne czy chodzi o wózek widłowy czy też o ruch większych pojazdów- gdy kierowca musi się zatrzymać aby wysiąść i otworzyć bramę, traci wartościowy czas i powstają niepotrzebne koszty. Problem ten można rozwiązać za pomocą radaru, węzła indukcyjnego albo pilota radiowego, co pomoże w przebiegu pracy w zakładzie.
Środkiem zaradczym w przypadku uszkodzeń bram jest przemyślana sensoryka, która zabezpiecza obszar niebezpieczeństwa tak długo, dopóki w pobliżu otwarcia względnie zamknięcia znajdują się osoby, pojazdy lub przedmioty. Pomoc rozwiązaniu tego rodzaju problemów stanowić może również przydatna i właściwie dobrana do sposobu użytkowania technika sterowania. Od maja 2005 roku obowiązują w Europie wymogi normy DIN EN 13241-1 dla urządzeń bramowych w zakresie przemysłowym i prywatnym. Systemy napędów, sterowni i zabezpieczeń odpowiadają wymaganiom europejskiej normy produktu i w większości posiadają sprawdzony wzór budowlany. Podczas zastosowania systemów producenta spełniającego normę, konstruktor bramy i zarządca mają pewność, że spełnione zostały wszystkie wymogi bezpieczeństwa i nie muszą obawiać się późniejszego ryzyka odpowiedzialności. Warunkiem jest rzeczowa i fachowa instalacja urządzenia bramowego, testowanego regularnie (raz do roku) i podlegającego przeglądowi technicznemu.
XII 2011